Isnin, 31 Januari 2011

ETIKA DALAM DUNIA PERKERISAN


Dalam dunia perkerisan ada beberapa tatasusila yang wajib di patuhi demi untuk menjaga kesenian dan peradaban dunia keris itu sendiri.
Antaranya Etika mencabut keris dari warangka/sarungnya:

1. Melepas/mencabut keris dari warangka/sarungnya tidak boleh di lakukan oleh dua orang.Keris harus di lepaskan dari sarungnya oleh satu orang dengan tangan kirinya memegang sarung dan tangan kanan memegang hulu keris.

2. Setelah keris di lepaskan dari sarungnya,hujung bilah keris itu tidak boleh diarahkan kepada orang di hadapannya.Mengarahkan hujung keris kepada seseorang bukan sahaja tidak sopan tetapi juga membuat orang menjadi curiga.

3. Jika seseorang hendak meneliti kualiti/mutu keris dan pemilik keris itu ada dihadapannya,adalah tidak sopan jika ia menjentik keris tersebut.Menjentik keris untuk mendengar bunyinya hanya boleh dilakukan bila si pemilik keris tidak hadir berhampiran dengan nya.

4. Mengamati keris milik orang lain,hanya boleh dengan pengamatan pengelihatan sahaja.Tidak sopan bila sampai memegang bilah keris atau merabanya dihadapan pemilik keris itu, kecuali setelah mendapat keizinan dari empunya.

1 ulasan:

  1. assalamualaikum...

    sy memohon jasa baik tuan untuk memberitahu cara2 untuk menjaga lembing/tombak..

    terima kasih....

    BalasPadam